Jak radzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami? 4 sposoby, które zmienią twoje życie na lepsze

 

 

Każdy z nas – w większym lub mniejszym stopniu – doświadcza na co dzień stresu. Nie można temu zaprzeczyć. Jakieś zdarzenie, które nie do końca ci się podoba ma miejsce i następuje reakcja stresowa – fizyczna – a następnie psychiczna – czyli negatywne emocje. Nie jest to miłe doświadczenie a ponadto – często nieprzyjemne w skutkach. Zdarza się, że coś, co pozornie wydaje się błahostką – potrafi popsuć nam nastrój na cały dzień, a czasem nawet wpędzić w wielkiego doła na trochę dłużej…

 

 

Stres wpływa nie tylko na nasz nastrój, ale i odbija się negatywnie praktycznie na każdej dziedzinie życia. A może to nie stres ma tu największe znaczenie – ale reakcja na niego? Bardzo często autodestrukcyjna, ponieważ w przypadku zbyt małej pewności siebie, podświadomie odbieramy zdarzenie wywołujące w nas stres jako swoją osobistą porażkę. A przez reakcję autodestrukcyjną mam na myśli – przejadanie się, głodzenie się, alkohol, papierosy, inne używki, oglądnięcie 10 odcinków serialu i spędzenie całego dnia w łóżku – generalnie wszystko to, co pozwoli ci nie myśleć. Jestem pewna, że tego typu reakcje nie są ci obce. Być może już sobie z nimi poradziłeś? Jeśli tak – super – daj znać jak! Jeśli nie – i tak jak ja, ciągle szukasz sposobów, by ominąć te autodestrukcyjne nawyki – zapraszam do dalszej części artykułu, w którym to przedstawię ci moje sposoby, które staram się wprowadzać w życie – na zdrową pierwszą pomoc dla swojej duszy i ciała w przypadku stresu, dzięki której będzie on czymś, co cię wzmocni i poprowadzi dwa kroki do przodu, zamiast do tyłu.

 

 

 

 

4 sposoby na stres i negatywne emocje

 

 

1. Zadbaj o siebie – profilaktyka

 

 

Jak już pisałam powyżej – niezdrowa, autodestrukcyjna reakcja na stres – jest często spowodowana zbyt niską pewnością siebie, poczuciem, że TY się nie liczysz. W związku z czym, karzemy siebie niezdrowym zachowaniem (typu upicie się do nieprzytomności) żeby: A. zatuszować negatywne emocje B. ukarać się za to, że znów nam się coś nie udało. Brzmi trochę strasznie, prawda? Można jednak tego uniknąć. Wystarczy, że zadbasz o siebie. I jak zwykle – najważniejsze są małe – z pozoru niewiele znaczące – gesty. Ubieraj się staranniej, zadbaj o swoją cerę, o ciało, daj sobie czas na chwilę relaksu każdego dnia, medytuj, rób rzeczy, które cię uszczęśliwiają. Dzięki tego typu rytuałom dajesz sobie podświadomy sygnał, że jesteś ważny, zwiększasz swoją samoocenę a w konsekwencji autodestrukcyjne reakcje stresowe będą pojawiać się coraz rzadziej i rezygnacja z tej złej, niezdrowej w wielu aspektach drogi, będzie kosztować cię zdecydowanie mniej silnej woli (która – nie oszukujmy się – jest towarem deficytowym).

 

 

2. Nie wypieraj swoich emocji

 

 

Drugim z powodów niezdrowych nawyków w odpowiedzi na reakcje stresowe jest fakt, że nasze ego nie chce przyznać się do słabości. Do tego, że czuje się źle. Dlatego też mamy tendencje do wypierania negatywnych emocji za wszelką cenę. I mimo, że oglądnięcie 10 odcinków serialu pod rząd i spędzenie całego dnia w łóżku, czy wypicie butelki wina – jest OK jeśli robisz to z własnej woli, dla przyjemności – staje się bardzo toksycznym rozwiązaniem, jeśli celem takiego zachowania jest znieczulenie się, pozbycie się emocji. Dlatego więc, kiedy następnym razem poczujesz się źle, nieprzyjemnie – nazwij swoje emocje, zlokalizuj je – nie analizuj i nie myśl dlaczego, przez co, po co, jak to. Po prostu przyznaj się do nich, wykrzycz je, wypłacz i co najważniejsze – poczuj. Każdy człowiek jest z natury wrażliwy – nawet jeśli na zewnątrz zgrywa największego twardziela na świecie. I nie chodzi mi tu o wrażliwość typu – płakanie na filmach – ale wrażliwość na negatywne sygnały docierające do nas – personalnie.

 

 

3. Rozładuj stres fizyczny

 

 

Jeśli już przyznałeś się przed sobą samym do swoich słabości – co rozładowuje stres psychiczny – czas na zajęcie się aspektem fizycznym. Nie bez powodu ludzie regularnie uprawiający aktywność fizyczną mają mniejszy poziom hormonów stresu w swoim organizmie. Adrenalina, kortyzol – to tylko jedne z substancji wydzielanych w trakcie reakcji stresowych. I nie jest to tak, że gdy poczujesz się już lepiej psychicznie – one dalej w tobie nie działają. Co prawda twoje ciało trochę się uspokaja, ale mimo wszystko jeszcze przed chwilą było zmobilizowane do 100 % pracy – a ponieważ hormony walki i ucieczki mają za zadanie umożliwić ci dosłownie – walkę i ucieczkę (nawet gdy twój stres związany jest tylko i wyłącznie z trudnym egzaminem na studiach) – energia, jaka została na skutek ich działania wytworzona i zakumulowana w twoich mięśniach – może być zużyta tylko i wyłącznie na sposób… walki lub ucieczki – czyli mówiąc prościej – wysiłku fizycznego. To dlatego jest tak ważny – zarówno w rozładowywaniu stresu, jak i jego profilaktyce. Ruszaj się więc jak najwięcej – nawet jeśli miałoby to być zrobienie 10 pajacyków, czy 5 pompek – pomoże bardziej niż ci się wydaje. (W tym temacie bardzo polecam książkę Dlaczego zebry nie mają wrzodów – psychofizjologia stresu – Robert M. Sapolsky).

 

 

4. Wyciągnij wnioski

 

 

Jeśli już udało ci się ochłonąć – zarówno psychicznie jak i fizycznie (czy to w zdrowy, czy mniej zdrowy sposób) – czas wyciągnąć wnioski i ruszyć do przodu. Jak możesz zapobiec takiej sytuacji w przyszłości? Jak możesz sobie z nią lepiej poradzić jeśli pojawi się ponownie? Co w twojej reakcji na stres było dobre? Co chętnie poprawiłbyś następnym razem? Myślę, że warto zadać sobie tego typu pytania, żeby z tej – z pozoru negatywnej sytuacji – wyciągnąć jak najwięcej dobrego.

 

 

 

 

Podsumowanie

 

 

Nie da się żyć bezstresowo, bez negatywnych emocji – bo to one na dłuższy dystans są właśnie najbardziej wartościowe – ale tylko i wyłącznie wtedy – gdy twoja reakcja na nie ci na to pozwoli. A jak już pisałam w moim pierwszym na tej stronie artykule – ty i tylko ty masz władzę nad swoją reakcją.

 

 

Nikt nie prowadzi życia usłanego różami – nawet jeśli z pozoru się takie wydaje. Dlatego też nie słuchaj swojego zadufanego w sobie ego, które chce za wszelką cenę wszystko wyidealizować i zaakceptuj swoje emocje, przyznaj się do nich, obserwuj je i zaprzyjaźnij się z nimi, ponieważ to najbardziej ludzka rzecz na świecie. 

 

 

  • Jakub Józefiak

    Codzienny stres oksydacyjny. ^^