5 technik medytacyjnych, na mniej niż 5 minut


Rozwój / niedziela, Marzec 18th, 2018

W medytacji nie chodzi o to, żeby robić z tego nie wiadomo jak ważną, wielką rzecz. (Więcej o tym, czym jest medytacja pisałam TUTAJ). Chociaż oczywiście efekty regularnej praktyki są niesamowite, myślę, że nie warto myśleć w trybie zero – jedynkowym, typu – albo będę codziennie przez pół godziny siedzieć w pozycji kwiatu lotosu, niczym mnich buddyjski, z kamienną twarzą, dłońmi ułożonymi w profesjonalnie dziwny sposób, wydając przy tym Om-y i inne Rom-y – albo nie będę medytować w ogóle – jest bez sensu (o czym zresztą pisałam ostatnio TU).

I o ile medytacja, może tak wyglądać i oczywiście jest wówczas bardzo efektywna (ponieważ w filozofii buddyjskiej, wyprostowany kręgosłup umożliwia swobodny przepływ energii życiowej i lepsze balansowanie wszystkich czakr, układanie palców w tzw. mudry, czyli odpowiednie ich łączenie, pomaga osiągnąć pożądany stan ducha i ciała – tak jak wydawanie pojedynczych sylab – mantr) – myślę, że bardzo ważne jest, by umieć korzystać z dobrodziejstw medytacji w każdej możliwej sytuacji, a szczególnie w tych stresujących – jadąc pociągiem, siedząc na nudnym wykładzie, w kolejce u lekarza, czy po prostu na drągu w przeciągu, gdy wpadasz do mieszkania na pół godziny pomiędzy kolejnymi załatwieniami w ciągu dnia.

Ba! Moim zdaniem, jeśli w ogóle chcesz zacząć medytować, a raczej – włączyć medytację do Twojego codziennego grafiku na dłużej, a nie jako przelotną modę – umiejętność praktyki w stresujących sytuacjach – jest czymś niezbędnym, by ten cel osiągnąć.

 

 

Dlaczego warto medytować wtedy, gdy nie masz na to czasu?

 

Szczególnie wtedy, gdy się spieszymy, jesteśmy zabiegani, mamy tendencje do ogromnego natłoku myśli, do zapominania co tak naprawdę jest w naszym życiu ważne i o tym właśnie przypomni Ci medytacja.

Bo z pewnością Twoim celem, nie jest zadowolenie każdego dookoła, dotrzymanie wszystkich terminów i poświęcanie swojego zdrowia i spokoju, tylko dlatego, by wszystkie zadania wykonać perfekcyjnie, a społeczeństwo nada Ci wówczas łatkę najbardziej ogarniętej, najbardziej idealnej, oh, ah! kobiety – prawda?

Naprawdę wystarczy minuta – czy dwie w skupieniu (nawet niekoniecznie ciszy), by zejść na ziemię, uspokoić umysł i ciało i zdystansować się od wszelkiego rodzaju problemów.

Zwłaszcza jeśli zdarza Ci się medytować dłużej – np. 10 minut (nawet sporadycznie) – ta krótka chwila w ciągu dnia, pozwoli Ci przypomnieć sobie ten stan.

 

 

5 technik medytacyjnych, gdy masz niewiele czasu

1. Skanowanie ciała

Skup całą swoją uwagę na tym co Twoje ciało odczuwa. Skup się po kolei na każdym palcu u dłoni, przedramionach, ramionach, stopach, łydkach, kolanach, udach, aż dojdziesz do twarzy, a potem czubka głowy. Przenosząc swoją uwagę na poszczególne części ciała, postaraj się poczuć wyraźnie ich ciężar, dzięki czemu nastąpi fizyczna reakcja – czyli rozluźnienie mięśni.

 

Heal your mind, body and soul with a powerful meditation for deep emotional healing. Go to SuzanneHeyn.com and download the most powerful technique in the world.

 

2. Zwłoki

Wyobraź sobie swoje zwłoki, leżące w jakimś znanym Ci miejscu, np. w Twoim domu. Przyglądnij im się z każdej strony, obserwuj swoje martwe ciało. A teraz pomyśl o wszystkich problemach osoby, na którą patrzysz. Co czujesz? Czy były warte jej uwagi? Pomyśl o jej życiu, o tym czym tak bardzo się przejmowała, czy to faktycznie to, na czym jej zależało? Gwarantuje Ci, że technika ta pomoże Ci się w mig zdystansować od wszelkiego rodzaju spraw, które teraz wydają Ci się tak bardzo ważne i warte Twojej uwagi.

 

3. Chmury

Wyobraź sobie, że jesteś na plaży, nad jeziorem, nad morzem – w jakimkolwiek miejscu, które dobrze Ci się kojarzy. Pogoda jest piękna, czujesz jak słońce przyjemnie Cię ogrzewa. Patrzysz w górę i widzisz przepiękne, niebieskie niebo, a na nim dużo obłoków. Każdy z tych obłoków, to twoja myśl. Kiedy więc jakaś myśl przyjdzie Ci do głowy, nie nazywaj jej, nie oceniaj, ale pozwól by odpłynęła razem z innymi myślami, niczym chmury, które obserwujesz. Pozwoli Ci to nie skupiać się na sprawach, na które nie masz wpływu, a także przerwać tzw. sraczkę myślową na dany temat, na którą niepotrzebnie marnujesz swoją energię.

 

Znalezione obrazy dla zapytania clouds thoughts

 

4. Nazywanie wrażeń

Zaobserwuj co dzieje się w Twoim otoczeniu i co dzieje się w Tobie. Zaobserwuj 5 dźwięków, które słyszysz – samochody, ludzi, muzykę, szum wiatru, 5 rzeczy, które czuje Twoje ciało – dotyk ubrania, ucisk, ból, 5 zapachów, które do Ciebie dochodzą itp. Nie oceniaj niczego, ale skup się na doświadczaniu tych wrażeń.

HOW TO: Refocus the mind to the present - away from future worries and past regrets. Spend 1 minute on each sense. Repeat as needed. - "Zenned: 5 Senses Meditation Technique is Great for Anxiety and Panic Attacks"

5. Światło

Oddychaj głęboko i wyobraź sobie kulę światła, którą niesie ze sobą Twój oddech. Z każdym wdechem światło wypełnia całe Twoje ciało, z każdym wydechem, przekazujesz je światu. Światło, to dobra energia. Jeśli masz w sobie dużo negatywnych uczuć, dobrze jest zwizualizować je sobie np. w postaci czarnej masy w Twoim ciele. Pozwól im tam przez chwilę być, a następnie wyobraź sobie, jak cała masa zaczyna się robić coraz jaśniejsza, zamieniać się w dobrą energię, aż w końcu rozprasza się jako jasne światło po Twoim ciele.

 

Każdą z tych technik, dobrze jest wykonywać z zamkniętymi oczami i zakończyć szczerym uśmiechem do siebie. Idealnie byłoby przy tym siedzieć w pozycji wyprostowanej, lub leżeć – co zapewnia jeszcze lepsze doznania poprzez większą świadomość własnego ciała – ale oczywiście nie jest to konieczne.
Pamiętaj też, że jest to Twoja medytacja i Ty masz się z nią czuć dobrze, dlatego modyfikuj ją dowolnie.

Powyższe przykłady to tylko moje sugestie! Masz inne pomysły? Koniecznie podziel się z nimi w komentarzu, jestem pewna, że przydadzą się nie tylko mnie 🙂

 

Ściskam Cię ciepło,

Kasia

 

___________________________________________________________________

 

Zapraszam na fanpage na Facebooku TUTAJ . Oraz na mój profil na Instagramie TU :). A także do zapisania się na newsletter na stronie głównej.

Każde kolejne polubienie, komentarz, czy kliknięcie na stronie to naprawdę ogromna radość 🙂